Czas pasyjny jest czasem szczególnym. Wielki Post to najważniejszy okres w roku dla każdego chrześcijanina.
Od wczesnego średniowiecza w Europie powstawały dzieła sztuki i muzyki przedstawiające Mękę Pańską, ukazujące cierpienie Matki Jezusa, ból jego uczniów i wyznawców. Stabat Mater G. B. Pergolesiego jest właśnie takim utworem, arcydziełem późnego baroku, które w przejmujący sposób opowiada o cierpieniu Matki Bolejącej. W niedzielę 21 marca w Kościele pw. św Klemensa w Wieliczce mogliśmy usłyszeć właśnie „Stabat Mater” Pergolesiego. Utwór wykonała młoda orkiestra – Sinfonia Nova Ensemble pod kierownictwem dyrygenta i założyciela zespołu – Jakuba Jana Kornakiewicza. Wraz z zespołem wystąpiły dwie znane krakowskie śpiewaczki: Blanka Dembosz-Tondera – sopran i Ilona Szczepańska – alt. Koncert był poprzedzony krótkim wykładem „Sztuka pasyjna Ziemi Wielickiej” przygotowanym i wygłoszonym przez historyczkę sztuki Aleksandrę Rzońcę. Zarówno wykład, jak i koncert były częścią Festiwalu Juxta Crucem i odbyły się dzięki współorganizatorom wydarzenia oraz festiwalu, jakimi są Wielickie Centrum Kultury oraz Miasto Wieliczka. Przedsięwzięcie otrzymało również patronat honorowy burmistrza Wieliczki Artura Kozioła. Wykład i koncert były transmitowane online, dzięki temu mimo obostrzeń związanych z trwającą pandemią, każdy mógł usłyszeć i obejrzeć wykład i koncert siedząc bezpiecznie w domu. Sądząc po entuzjastycznych wpisach w mediach społecznościowych, wydarzenie spełniło swoją rolę i poprzez piękno muzyki i sztuki pasyjnej, dostarczyło głębokich wzruszeń nie tylko estetycznych, ale przede wszystkim religijnych.
fot. Wielickie Centrum Kultury